Sabtu, November 24, 2007

KENAPA MEREKA TIDAK KAYA – PART 1

Salam bahagia,

Hari ini kita akan mulakan dengan siri pertama, kenapa mereka tidak kaya? Saya menyatakan di sini ‘mereka’ kerana saya tahu para pembaca blog thinkerich semuanya memiliki impian untuk menjadi kaya. Baiklah pada siri pertama ini, saya akan dedahkan kepada anda perkara pertama yang menyebabkan ramai di antara mereka di luar sana tidak kaya. Sebab utamanya ialah mereka tidak mempunyai matlamat yang jelas tentang impian kekayaan mereka.

Apabila ditanya kepada mereka, kenapa ingin menjadi kaya? mereka akan menjawab dengan jawapan yang ringkas dan padat, "memiliki harta dan wang yang banyak…"

Lihat jawapan yang diberi biasanya merujuk kepada sesuatu yang umum. Untuk anda menjadi kaya, perkara pertama yang perlu diberi perhatian di sini ialah matlamat yang khusus. Khusus di sini ialah sesuatu yang dapat dilihat dan dapat dirasai nilainya. Sebagai contoh jika anda inginkan kekayaan berupa wang yang banyak, anda perlu nyatakan jumlahnya secara khusus agar anda dapat mengatur langkah dan mengambil tindakan yang teratur ke arah mencapai tujuan tersebut. Katakan anda ingin mengumpul wang RM 1,000,000.00, ianya sesuatu yang khusus berbanding sekadar menyatakan jawapan seperti wang yang banyak. Jawapan yang cukup subjektif. Bagi sesetengah orang memiliki wang ratusan ribu ringgit sudah cukup banyak bagi mereka tetapi sesetengah orang pula memiliki wang yang berjuta masih belum mencukupi.

Jika anda bermatlamat sekadar ingin kaya dengan wang yang banyak, maka sudah pasti anda tidak akan dapat mencapainya. Sebabnya anda sendiri tidak tahu jumlahnya. Ini dapatlah di samakan dengan situasi seperti berikut, sekiranya anda menaiki teksi dan pemandu teksi bertanyakan kepada anda, “Encik/Cik nak ke mana?” dan anda menjawab ke rumah! Apakah anda fikir pemandu teksi berkenaan dapat membawa anda ke rumah dengan jawapan sebegitu? Sudah pasti tidak!

Jadi mulai saat ini, jika anda ingin menjadi kaya, anda perlu letakkan matlamat anda dengan jelas kerana ianya akan memandu anda ke arah destinasi impian anda. Ingat MATLAMAT yang JELAS dan KHUSUS….

Salam kekayaan,

Thinkerich

-think rich to get rich-

Tiada ulasan: