Rabu, Disember 12, 2007

JANGAN KECEWA....

Salam pembaca sekalian.

Sudah agak lama saya tidak mengemaskini artikel pada blog ini. Saya mohon maaf kerana sejak akhir-akhir ini saya agak terikat dengan rutin harian saya yang lain. Namun begitu harapan saya anda semuanya jangan berada dalam keadaan kecewa. Ya, jangan kecewa....

Terlalu ramai orang di dunia ini memilih untuk kecewa sebaik sahaja mengalami sesuatu yang tidak memenuhi keinginan dan impian mereka. Mengapa berlaku perkara sebegini? Jawapannya cukup mudah! Kerana anda sendiri memilih untuk mewujudkan perasaan kecewa di dalam fikiran dan emosi anda. Kebanyakan mereka yang berpegang kepada keadaan ini adalah mereka yang berada di dalam kerugian. Apakah yang anda dapat jika anda membiarkan perasaan kecewa menguasai anda? Tiada apa-apa bukan selain anda merasakan diri anda sungguh teruk dan menyebabkan fizikal anda tidak bermaya, emosi tidak menentu dan fikiran kacau!

Tahukah anda bahawa perasaan kecewa itu bukanlah sesuatu yang semestinya wujud dalam diri anda? Sebenarnya anda boleh melupakan sahaja kekecewaan anda itu dan mewujudkan perkara yang sebaliknya tetapi kerana anda membenarkannya maka ianya menguasai diri anda. Jadi mulai sekarang jika anda merasa kecewa dengan sesuatu yang berlaku, ubah emosi dan fikiran anda pada perkara yang membantu untuk mewujudkan kegembiraan untuk anda. Biarkan kekecewaan itu berlalu. Kata orang usah dikenang perkara yang berlalu....

Adalah jauh lebih baik kita fikirkan apa yang patut kita lakukan untuk masa yang mendatang.

Salam kekayaan,

Thinkerich

Tiada ulasan: