Isnin, Januari 14, 2008

ADAKAH ANDA BENAR-BENAR INGIN KAYA?

Salam pembaca blog Motivasi Kekayaan!

Kali ini seperti biasa kita mulakan artikel ini dengan satu pertanyaan. Anda mungkin bertanya kepada saya kenapa artikel di Blog ini asyik dimulakan dengan pertanyaan?

Baiklah, biar saya jelaskan kepada anda semua wahai pembaca blog yang dikasihi sekalian....

Jika kita selalu mengajukan pertanyaan kepada diri kita , secara tidak langsung ianya akan mengaktifkan minda kita untuk cuba mencari jawapan dengan berfikir!

Dengan berfikir ianya akan menajamkan minda anda dan meningkatkan aktiviti otak. Jadi bila otak dan minda anda aktif berfikir maka minda anda akan bertambah cekap dan sihat!

O.k...bagaimana anda sudah faham apa maksud saya? Jika belum faham itu bermakna minda dan otak anda dalam keadaan yang kurang baik atau dalam kata lain dah nak berkarat :P

...Opps maafkan saya...Saya tidak berniat nak melukakan hati anda, tetapi jika ianya terluka ianya perbuatan anda sendiri kerana anda yang membuatkan anda merasa terluka bukan saya!

Baiklah kita teruskan pada persoalan kali ini. Saya percaya dan yakin bahawa jika saya mengajukan pertanyaan "Siapa di antara anda ingin menjadi Kaya?" sudah pasti ramai di kalangan anda akan menjawab "Ya, Saya!"

Tetapi kenyataannya kebanyakan kita tidak sanggup untuk menjadi kaya. Kenapa? Ini kerana kita sendiri tidak faham dengan kemahuan dan matlamat sebenar kekayaan itu sebenarnya.

Sebagai contoh, anda mahu menjadi kaya tetapi anda tidak pula menguruskan kewangan anda dengan betul sebagaimana orang kaya. Tahukah anda bahawa mereka yang menjadi kaya kerana mereka tahu mengawal dan menguruskan kewangan mereka.

Jika anda sendiri tidak mampu untuk menyimpan sebahagian daripada pendapatan anda, bagaimana anda boleh menjadi kaya? Ini kerana menyimpan adalah asas kekayaan yang paling utama. Katakan anda telah mula menyimpan RM500.00 setiap bulan setahun yang lalu, berapakah wang anda yang terkumpul? Bukankah anda telah mempunyai RM6,000.00!

Ini bermakna anda telah menjadi lebih kaya sekarang berbanding setahun yang lalu. Namun begitu kebanyakan kita, apabila tiba bab simpan menyimpan ini, maka berbagai alasan diberikan. Jika anda faham peribahasa melayu, "Kalau tak pecahkan Ruyung , bagaimana hendak mendapat sagunya"- maksudnya di sini anda kena korbankan sesuatu untuk mendapatkan sesuatu yang lebih anda perlukan...

Jika anda benar-benar ingin kaya maka anda kena berikhtiar untuk mendapatkannya dengan bukan sedikit pengorbanan tetapi dengan jumlah yang tinggi. Lebih banyak anda berkorban untuk kekayaan anda, maka lebih besar ruang kekayaan anda.

Jadi apa pendapat anda? sudahkan anda mula MENYIMPAN untuk kekayaan anda? Saya sudah...tetapi bukan sekadar di dalam Bank tetapi yang paling penting SIMPAN di dalam MINDA anda!

Salam kekayaan,

Thinkerich


Tiada ulasan: