Sabtu, Mac 15, 2008

PETUA KAYAKAN HATI, BERSIHKANLAH HATI ANDA

Salam pembaca Blog...

Apa khabar anda semua? Semoga sihat sejahtera hendaknya.....

Pejam..Celik..Pejam..Celik..dah hampir sebulan saya tidak mengemaskini blog ini. Saya mohon maaf sekiranya ada di antara pengunjung setia Blog ini ternanti-nanti pengisian topik terbaru. Untuk pengetahuan anda semua, saya sebenarnya telah diserang demam yang agak teruk dan hampir-hampir melumpuhkan semua kekuatan tubuh badan saya hampir sebulan lamanya.

Disamping itu ianya turut melumpuhkan semangat dan motivasi hidup saya walaupun minda saya masih kuat dengan pelbagai idea-idea kekayaan yang terbaru berlegar-legar dalam fikiran saya. Malangnya saya tidak berkesempatan dan tidak berdaya untuk 'update' blog ini. Tambahan lagi, saya punya PC turut meragam dan menambahkan lagi kekusutan fikiran dan semangat saya. Hingga ke detik ini saya masih belum sembuh sepenuhnya...

Baiklah kita tinggalkan kisah kesihatan saya itu dahulu, kerana saya ingin berkongsi dengan anda satu PETUA yang telah dapat membantu membangkitkan saya daripada penderitaan demam yang berpanjangan tersebut. Petua ini telah saya petik daripada saranan dan olahan Y.Bhg. Dato' Dr. Fadzilah Kamsah yang saya rasa amat elok untuk kita semua amalkan dan hayati bersama agar kita dapat mengkayakan hati dan seterusnya membersihkan hati kita..

1. Dirikan solat dan banyakkan berdoa- Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdoa turut katakan " Ya, Allah jadikan hatiku bersih"

2. Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100 X sebelum tidur - Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah. Disamping dosa-dosa diampunkan, otak tenang, murah rezeki, orang sayangkan kita dan mencetuskan semua perkara kebaikan.

3. Solat taubat - Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci hati dan menenangkan minda.

4. Membaca Al-Quran - Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa, penyembuh, penenang, terapi. Sekurang- kurangnya bacalah "Qulhu-allah" sebanyak 3X.

5. Berma'af-ma' afan sesama kawan setiap hari - Semasa meminta maaf perlu sebutkan.

6. Bisikan kepada diri perkara yang positif - Jangan sesekali mengkritik, kutuk diri sendiri, merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri. katakan lah "Aku sebenarnya.. ....(perkara yang elok-elok belaka)

7. Program minda/cuci minda - Paling baik pada waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata, katakan di dalam hati "Ya, Allah cuci otak aku, cuci hatiku, esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif, positif". Menurut kajian saikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya

8. Berpuasa - Sekiranya dalam berpuasa terhindar dari melakukan perkara-perkara kejahatan.

9. Cuba ingat tentang mati (Sekiranya hendak melakukan sesuatu kejahatan, tidak sampai hati kerana bimbang akan mati bila- bila masa).

10. Kekalkan wuduk.

11. Bersedekah.

12. Belanja orang makan.

13. Jaga makanan - jangan makan makanan yang subhat.

14. Berkawan dengan alim/ulama.

15. Berkawan dengan orang yang berada dalam kesusahan (untuk kita menginsafi) .

16. Pesan pada orang, jadi baik.

17. Menjaga pacaindera (mata, telinga, mulut...dsb) , jangan dengar orang mengumpat.


Selamat beramal.....

Salam Kekayaan,

Thinkerich


2 ulasan:

mama berkata...

Salam bahagia..mama baru je melawati blog anda..penulisan yang penuh ilmu pengetahuan....petua yang bernas yang boleh di ikuti....Allah maha mengetahui...sejauh mana pun kita berjalan dan tersesat...maka kembalilah ke jalan Allah....
Mama nak ucapkan terimakaseh kerana telah melawati blog mama.....

-"Thinkerich"- berkata...

Thanks ..mama..

Semoga kita dapat sama-sama berkongsi ilmu dan pengetahuan untuk kebaikan bersama, keluarga, masyarakat , bangsa dan negara...

Salam kekayaan,

THINKERICH

P/s : Mama jangan lupa lawati Blog baru Thinkerich, www.pemikirkaya.com